PAL 2025-2026: La espera (Cicle superior)


Autor: Arthur Binard

Editorial: Kalandraka


Un homenatge a les víctimes del bombardeig atòmic d'Hiroshima, en la commemoració del 80è aniversari. Una profunda reflexió sobre la tragèdia perquè la història no es repeteixi.

El febrer de 2011 el poeta Arthur Binard i el fotògraf Tadashi Okakura van visitar el Museu Commemoratiu de la Pau a Hiroshima per retratar alguns dels més de 200 objectes que acull aquest espai, marcats per la bomba d'urani que va caure sobre aquesta ciutat japonesa el 6 d'agost de 1940.

Així va sorgir L'espera, que reuneix 14 relats curts d'aquelles restes de la barbàrie atòmica: un rellotge, uns guants de treball, una carmanyola cremada, un vestit, unes ulleres atrotinades, un diari... L'autor recrea la vida d'aquestes pertinences i dels seus propietaris —alguns d'ells—. Tots aquests artefactes dialoguen en primera persona amb les lectores i els lectors sobre el sense sentit de la violència, expressant el desig inabastable de reprendre els costums i les rutines interrompudes per un fulgor incandescent i mortal: el pika-don, que en japonès significa ?bomba atòmica? i, de manera literal, ?gran llum?. Les fotografies de Tadashi Okakura aporten versemblança a aquests relats i ens apropen encara més a aquesta terrible tragèdia.

L'autor

Nascut el 1967 a Michigan, EUA. Va estudiar literatura anglesa a la Universitat de Colgate. Binard es va traslladar al Japó després de graduar-se a la universitat i va començar a crear poemes en japonès. Va rebre el premi Nakahara Chuya pel seu poema "Tsuriagete" (Shichosha) i el premi Nihon Ehon per "Kokoga Ieda: Daigo Fukuryumaru de Ben Shahn". Ha publicat molts llibres il·lustrats i traduccions, inclòs el més recent "Dome Gatari Mirai heno Kioku (Publicació de la Universitat de Tamagawa) el 2017. També presenta programes de ràdio i televisió.